Scurta impresie

Intors din Lituania m-am decis sa scriu o scurta impresie despre tot ceea ce inseamna Nida Art Colony (sau ceea ce am inteles eu) si activitatea artistica de acolo. Nu am avut timp deloc sa scriu cat am fost acolo din cauza faptului ca programul a fost mereu plin si a dat mereu ”p-afara” fiind prea multe activitati (zic eu) intr-o singura zi.

Pentru inceput, as putea sa zic un singur cuvant care o sa insemne ceva pentru doar cativa. Acest cuvat (sau termen) este ”concept”. Spun asta pentru ca am ajuns acolo si ne-am dat seama ca am dat peste o ”turma de conceptualisti”. Asta asa, simplu si dragut spus. Mi-am dat seama, putin stupefiat, ca arta conceptuala pentru cativa sau cateva tari ori culturi nu a prea apus. Arta conceptuala, pentru participantii simpozionului artistic in cauza inca este ca un titlu de carte. Problema e ca, dupa parerea mea, arta conceptuala e putin (sau mai mult) cam prost inteleasa de ei. Ceea ce ei inteleg prin arta conceptuala este ca lucrarea de arta (fizic) nu trebuie sa existe. Ei defapt discuta conceptul lucrarii si, ca un subpunct mai mic, cum ar putea sa arate lucrarea (ca si performance, instalatie ori arta clasica atarnata de peretele galeriei).

Pentru noi acest lucru a insemnat multe zile de scris si gandit concepte pana in toiul noptii prima oara in limba romana si apoi traduse in engleza pentru a nu avea vreo problema la prezentarile de proiecte personale care au fost in fiecare zi.

A fost greu, admit, asta nu inseamna ca a fost nefolositor.

Prin ”problema” intampinata in Nida mi-am dat seama ca ai mult mai multe de castigat daca esti putin (sau mai mult) documentat despre ceea ce vrei sa produci. Este important sa ai o tema, idee, gandire bine definita pentru ca lucrarea sa fie citita cu cat mai multa usurinta si universalitate dar si ca tu (artistul) sa te exprimi corespunzator ori avizat.

Intr-un final, aceasta excursie a avut de toate. A avut bucurie, fericire, rasete si distractie in aceeasi masura in care a avut si nervi, stres, oboseala si munca, eu as spune obscura. Pot sa zic ca sunt fericit si foare norocos ca am ajuns acolo, intr-un asemenea colectiv si asemenea probleme si experiente.

Acum incerc sa ma re-acomodez acasa, in tara, dupa ce doua saptamani am vorbit liber si deschis printre straini (ceea ce in tara nu se mai poate).

Cosarca Adrian, Postumi Rus, Oana Mocanu in zona ''permisa'' din dunele lituaniene

Cosarca Adrian, Postumia Rus, Oana Mocanu in zona ”permisa” din dunele lituaniene

 

Leave a Reply

